Linkbuilding

Als ik eerlijk ben, is de kans groot dat ik Google op dagelijkse basis gebruik. Echter, met mij vele anderen, ben ik bang. Google heeft nu eenmaal een ijzersterke positie als meest gebruikte zoekmachine over de gehele wereld verworven. Voor de ranking van haar zoekresultaten heeft de zoekmachine allerlei uitgebreide methoden die zij toepast. Deze methoden worden ingezet in de beslissing welke websites getoond worden en in welke volgorde. Linkbuilding is hierbij een belangrijk element. Bij Linkbuilding wordt er gekeken hoeveel links er van en naar uw website gaan en wie er op welke manier naar een website verwijst.

Linkbuilding: een onmisbare methode

In principe bevat het linkbuilden alle methoden om links van en naar uw website te verkrijgen. Er zijn verschillende trucjes die toegepast kunnen worden om de linkbuilding van een website te versterken. Zoekmachines als Google proberen hier echter doorheen te prikken en veranderen hun criteria waarop ze een website beoordelen dan ook regelmatig. De content die een website biedt staat uiteraard altijd op nummer één. Echter, Google vindt de hoeveelheid links naar een pagina ook een belangrijke graadmeter. Wanneer er veel naar een bepaalde website verwezen wordt, lijkt de relevantie van deze webpagina hoog. Om deze reden willen websites veel (back)links genereren, om de beoordeelde relevantie van hun pagina te doen stijgen.

De bril van Google

De meest gebruikte zoekmachine Google is echter zodanig geavanceerd dat de aanvankelijke methodes voor linkbuilding tegenwoordig niet of nauwelijks meer werken. Zaken die kunstmatig aandoen of duidelijk geforceerd zijn toegepast filtert de zoekmachine eruit en laat zij voor wat het is. Wanneer je wilt profiteren van strategieën als deze, zal je eens aandachtig naar je linkbuildingcampagne moeten kijken en deze moeten toepassen op de meest recente criteria die worden toegepast vanuit Google. Er valt alsnog te profiteren van dergelijke online methoden!

1